Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Album „Formulæ“ je už čtvrtým řadovým počinem od slavného návratu kapely v roce 2009 a je zjevné, že její diskografie tím pádem utěšeně narůstá. To může být důsledkem prakticky jen dvou skutečností: buď se Mistrovo kladivo nechalo strhnout vesměs pozitivními ohlasy ze všech stran na zejména první dvě ze vzpomínaných nahrávek (tedy „Mantras“ a „Vracejte konce na místo“) a nahrává proto hlava nehlava, co se do studia vejde bez ohledu na kvalitu, anebo prostě má takový dostatek nových a neotřelých nápadů, že mu zkrátka nic jiného nezbývá.
Přesně s touhle myšlenkou jsem si novinku poprvé pouštěl a po několika soustředěných posleších musím říct, že nakonec hlasuji pro druhou alternativu. Cestu k ní bych ovšem označil za poněkud strastiplnou a delší, než v případě předchozích tří „novodobých“ zápisů.
Proč? Inu, protože tentokráte Franta Štorm coby výhradní autor nepřišel s žádným jasným hitem na první dobrou a zároveň znovu trochu (a možná i pod vlivem jeho dalšího projektu MORTAL CABINET) více popustil stavidlo Necrocockovým elektronickým pazvukům, jež zkrátka také nejsou pro každého. Ve světle celkového efektu, který se na povrch prodírá víc a víc s každým dalším poslechem, je ovšem zřejmé, že i tak kouzlo MASTER´S HAMMER třetího tisíciletí trvá dál, a že má stále na to, aby uhranulo nejednoho posluchače těžkého kovu.
Ať už to vezmeme z kterékoli strany, „Formulæ“ přináší nadprůměrné zážitky ve všech směrech. Je znovu vybaveno navýsost povedenou grafikou, která je samozřejmě doménou ústřední postavy kladivářů, a která je prostřednictvím převážně fantasticko-hmyzí-všelijaké tématiky téměř jakoby pupeční šňůrou spojena s obdobnými tématy v textech. Ty jsou stejně tak znovu naprostými originály, jimž rovné se na domácí scéně jen tak nenajdou, svádějícími mnohdy až k údivu nad rýmovací schopnostmi autora („Monstrum stojí na zápraží, když bába přišla z pole, hmyzím hlasem suše praví: „Měníme si role!“) a efektem jakéhosi nehmatatelného strachu z neznáma, tolik podobnému třeba pocitům z četby díla H. P. Lovecrafta (jehož souborné vydání mimochodem před nějakým časem František ilustroval). Do definitivní podoby šmrncovního post-blackového taháku s příchutí značné avantgardy to pak všechno tvaruje pekelný kytarový stroj, jemuž nikdy nedochází riffové palivo, a samozřejmě mrazivý mistrův chraplák, který stále působí, jako když jedu ukapává.
Korunu těmto „Jednoduchým zaklínadlům k vyvolávání duchů a sprostým popěvkům pro každodenní upotřebení“ nasazuje majstrštyk „Rurální dobro“, který to všechno dává smyslně na odiv v jedné jediné geniální symbióze, požehnané navíc hostujícím dobrem. A jelikož i v minulosti vzývaný živý bubeník byl při nahrávání přítomen, je nad Mistrovo indické inspirační slunce jasnější, že i tentokráte MASTER´S HAMMER zasluhují, aby se při hodnocení jejich studiové novinky nijak nešetřilo. Kdo to vidí jinak, tomu nejspíš (slovy autora) „nejeblo“, ale mělo by, protože jedině tak je podmiňováno porozumění produkci kapely, která dle mého skromného názoru nejspíš ovládne vyhlašování hudebních cen za rok 2016.
1. Den nicoty
2. Maso z kosmu
3. Votava
4. Shy Gecko
5. Arachnid
6. Všem jebne
7. Biologické hodiny
8. Phenakistoscope
9. DMT
10. Podburka
11. Jazyky
12. Durga chce pít
13. Rurální dobro
14. Ukolébavka
15. Aya
Obrovské plusové body za famózne texty. Album, ktorý potrebujete počúvať stále dokola, porozumieť každému slovu, zasadiť to šokujúcich kontextov a veľmi dobre sa baviť.
India, cestovanie duší, transformácie, zakázané látky, oddych od bežnej reality. A aj hudobná zložka drží formu, palec hore za jednoduchú a funkčnú elektroniku pána Necrococka.
Jeden z dôležitých soundtrackov leta 2016.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.